Kominki z Krakowa

Kominki z Krakowa


Okazały portal w stylu angielskiego neoklasycyzmu, nawiązujący formą do czasów Jerzego III *), z kontrastującą barwą fryzu oraz trzonów kolumn, pozwalającą skomponować kolorystycznie umeblowanie salonu. Model posiada cechy typowe dla porządku jońskiego. Został wykonany z białego marmuru – obramienie oraz czerwono- bordowego marmuru z wyraźnymi, jasnymi, przerostami kalcytowymi– część fryzu i trzony kolumn.

Portal jako replika historycznego kominka z otwartym paleniskiem, posiada proporcje dostosowane do wspóczesnych wkadów grzewczych

  1. Dużych rozmiarów podstawa cokołu, - 179 cm x 35 cm / poziomy wymiar portalu /, leżąca na niskiej, łamanej podstopnicy…
  2. Pionowe podpory wspierające belkowanie i flankujące otwór światła paleniska stanowią dwie lekkie, smukłe kolumny, wykonane w porządku jońskim, ustawione na grubych, prostokątnych płytach plint. Białe, okrągłe bazy kolumn w formie wypukłych pierścieni stykają się z okrągłymi dolnymi analusami i przechodzą w gładkie, czerwono- bordowe trzony kolumn. Ich intensywny kolor wyraźnie kontrastuje z białym tłem ustawionych z tyłu prostych ścian lizen. Trzony kolumn kończą się górnymi analusami *) , gdzie przechodzą w białe głowice. Głowice / kapitele / kolumn stanowią proste woluty zwane / ślimacznicami/, oddzielone podwójnym ornamentem plecionego astragalu…
  3. Pozioma część portalu - belkowanie stanowią:
    • dolna część - składająca się z trójpłytowego architrawu /epistylu / wraz z podobnymi nad kolumnami, wysuniętymi do przodu górnymi plintami. Schodkowo ułożone, dolne dwie płyty o gładkich licach przykrywa trzecia, dekorowana podwójnym wałkiem.
    • środkowa - wykonana w postaci fryzu, o kontrastującym kolorze czerwonego marmuru, oraz dwóch leżących po bokach, białych impostów. W wysunięte do przodu, będące przedłużeniem kolumn sześcienne imposty wtopione zostały amfory greckie. Głównym elementem dekoracyjnym gładkiego fryzu jest umieszczona w centralnej części, wykonana z białego marmuru obszerna płyta metopy. Zdobi ją groteskowa płaskorzeźba o tematyce mitycznej, przedstawiająca postaci amorka z siedzącą królewną Psyche*)
    • górna część - będąca bogato profilowanym, łamanym gzymsem, w formie wysuniętego stopniowo przed lico szeregu leżących na sobie płyt. Dolna płyta dekorowana jest kimationem z wolich oczek, środkowa motywem powtarzanych bagietek zaś najwyższa nadstawa, wieńcząca portal na wysokości 141,5 cm. / wysokość portalu / podcięta jest ukośnie kapinosem.
  4. Obramienie maskownicy stanowi biegnący wokół krawędzi motyw wolich oczek oraz podwójny stylobat , tworzący schody podpierające duży wkład grzewczy, a także ruchome płyty maskujące dylatację między obudową portalu, a wkładem kominka.
Back to top

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

EU Cookie Directive Module Information